السبت، 20 نوفمبر 2010

you have a message

جملة كتير بنشوفها على الموبايل أو على الإيميل او على الفيس بوك واى رسالة بنستقبلها بنكون عارفين مصدرها مين وأكيد بنفهمها .. لكن عمرك لاقيت رسالة مبعوتالك من ربنا ؟!! وعرفت تفسرها فعلا ؟!! يعنى مثلا تصحا الصبح تلاقى ورقة مكتوب عليها "you have a message" وتلاقيها من ربنا ؟؟







أكيد هتقولوا عليا مجنونة .. بس انا هشرحلكم الموضوع ببساطة .. وهحكيلكم حكايتى عشان تتعلموا منها







ساعات كتير بيجيلنا رسايل من ربنا ساعات بتكون رسايل تحذير وساعات بتكون رسايل مبشرة بشئ كويس هيحصل بإذن الله







رسايل التحذير اللى بتوصل لنا من ربنا بتكون فى صورة موت حد قريب منك اوى مثلا (زى أخوك- اختك-بابا-ماما-صاحبك) اى حد قريب منك .. وقتها حياتنا بتدمر ولو مفوقناش بسرعة من الصدمة وآمنا بالقضاء والقدر اكيد هنتعب







انا واحدة من 100 مليون انسان عايشين على كوكبنا .. جاتلى رسايل كتير من ربنا .. بس كان أكترهم تأثير فيا فعلا هى اول رسالة .. كانت صعبة لأنى مكانش معايا موبايل اصلا ومكانش عندى ايميل او فيس بوك





صحيت الصبح روحت مدرستى .. وقتها كنت فى 2 اعدادى .. كان اخر يوم فى امتحانات الفصل الدراسى الأول .. خلصت الإمتحان واستنيت اصحابى .. وكانت أحلاهم وأغلاهم واقربهم لقلبى فعلا هى ريهام .. لعبنا كتير بعد الإمتحان واتكلمنا فى أكتر من موضوع .. كان أهمهم إنى لازم اتحجب . لأن ريهام شايفة انى لازم ألبس الحجاب زيها .. بس طبعا انا كنت رافضة رفض تام .. وبعدها مشينا بس قبل ما نمشى لمحت فى عين ريهام دموع .. معرفش كان إيه سببها؟؟ وحضنتنى جامد وقالتلى متزعليش منى أبدا







وعدت فترة أجازة نص السنة .. وانا من عادتى اكتب جوابات لأصحابى القريبين منى فى اول يوم دراسة .. المهم وصلت المدرسة فى اول يوم دراسة بعد الأجازة وحضرت جواب لريهام .. قولتلها فيها انى (بحبها جدا وانى عاوزة أبدأ معاها صفحة جديدة فى حياتنا ووعدتها انى احاول اقنع نفسى بلبس الحجاب) واستنيتها كتير اووى .. بس ريهام مظهرتش واما بدأت اسأل عنها قالولى "ريهام ماتت" يااااااااه لسة لحد دلوقتى اما بفتكر الجملة دى مبستحملش .. وقتها مصدقتهمش .. وقولتلهم (انتوا كدابين .. ريهام هتيجى وهتاخد منى الجواب وانا هلبس الحجاب) هدونى كتير .. طلعت بسرعة الفصل .. وقعدت فى "الديسك" بتاعها وخبيت وشى وعيطت كتير .. واخدت قرارى بلبس الحجاب .. ولبسته فعلا







عارفين ايه حلم ريهام؟







ريهام حلمت بالمدينة الفاضلة .. المدينة الأفلاطونية .. مدينة بعيدة كل البعد عن الزيف والخداع والكذب .. حلمت بدخول كلية اعلام وصوتها يوصل لكل الناس .. وتصحى الضماير اللى ماتت من زمان .. وانا اخدت عهد على نفسى انى ادخل كلية اعلام .. وفعلا دخلتت الكلية .. واخدت عهد على نفسى انى احققلها حلمها .. رغم انى كنت علمى رياضة ومجموعى 98.5%







ودلوقتى انا وصلت لآخر الرسالة اللى وصلتلى .. فهمتوها؟؟





لو فهمتوها .. يبقا اتأكدوا ان ربنا جعلنى سبب انى اوصلكم الرسالة بنفسى .. فكر مع نفسك وافتكر كم الرسايل اللى وصلتك فى انبوكس حياتك .. وافهم معناها







ودلوقتى فيه رسالة منى انا (بالله عليكم تقروا الفاتحة لريهام ولكل أمواتنا)
صفاء صفوت

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق

وعجمى

ولاد رايحين جايين



فى الشوارع والزحمة حيرانيين



يعاكسوا فى دى ويضايقوا فى دى ولا هم دريانيين



ولو بس فكروا شوية كانوا عرفوا انهم كلاب شوارع مسعورين







وعجمى







تبص يمينك وتبص شمالك



تلاقى ده مسقط بنطلونه وده (تيت) متاخدش فى بالك



تلاقى شعر اصفر وناعم تفتكره بنت فى احلامك



أتاريه ولد بس نفسه يمثل دور بنت فى خيالك







وعجمى







تعدى الشارع تسمع كلاكسات



دى جى اغنية هابطة ومليانة بنات



والضحكة تسمع لآخر الدنيا ولا فيه خشى ولا احترامات



وتلاقى البنت قبل الولد بتشيش فى اجدعها كافيهات







وعجمى







قضيها يا عم ع ورق سوليفان



ما الشباب بيكتبوا ورقة ويقولوا عليها خاتم سليمان



والبنات بينضحك عليهم برضاهم وينتحروا ع القضبان



والشباب يرجع ويقول والله احنا فى زمن الحرمان







وعجمى







صفاء صفوت



____________________________________________